۶ مطلب در شهریور ۱۳۹۴ ثبت شده است

شکسته شدن دیوار صوتی.

شکستن دیوار صوتی وقتی اتفاق می‌افتد که هواپیما برای مدتی با سرعت صوت (340 متر بر ثانیه) حرکت می‌کند و انباشته شدن امواج صوتی حاصل از موتور و شکافتن هوا در مقابل بدنه هواپیما، انرژی مکانیکی بسیار زیادی را ذخیره می‌کند. وقتی سرعت هواپیما از 1 ماخ (همان سرعت صوت) فراتر رود، انرژی صوتی انباشته‌شده در قالب موجی ضربه‌ای آزاد شده و به صورت صدایی گوشخراش به سطح زمین می‌رسد. البته این موج ضربه‌ای باعث تغییر فشار و دمای محیط هم می‌شود که حاصل آن، میعان بخار آب و پدید آمدن ابرهای موضعی است.

۳۱ شهریور ۹۴ ، ۲۲:۰۰ ۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۱
محمد مهدی سلیمی

ببر ماهی جالوت ترسناک ترین ماهی آب شیرین.

ببرماهی جالوت، ببرماهی‌غول‌پیکر، یا مبِنگا (با نام علمی Hydrocynus goliath) یک ماهی آب شیرین غول‌پیکر در آفریقاست که تنها در حوزه‌ آبگیر رودخانه زئیر (کنگو)، رودخانه لوالابا و دریاچه‌های اوپِمبا و تانگانیکا زندگی می‌کند. رنگ این ماهی کلاً نقره‌ای است و بزرگ‌ترین نمونه ثبت شده‌اش 50 کیلوگرم وزن داشته است، هرچند گزارشات تأییدنشده‌ای مبنی بر صید ماهی 60 کیلوگرمی وجود دارد. آرواره بالایی این حیوان تعداد 14 یا بیشتر دندان تیز دارد و ظاهر ترسناک این ماهی به خوبی بیانگر ماهیت شکارچی‌اش هست. تا به‌حال چند گزارش از حمله این ماهی به انسان در کنگو ثبت شده و از آن‌جایی‌که این ماهی بسیار قدرتمند است و روحیه‌ای جنگنده دارد، یکی از ماهی‌های بسیار محبوب برای مسابقات ماهیگیری آب شیرین در دنیاست.

۳۰ شهریور ۹۴ ، ۰۹:۲۷ ۳ نظر موافقین ۰ مخالفین ۱
محمد مهدی سلیمی

با تارا جورج آبشار رویای انسان

باتارا جورج آبشاری است در کشور لبنان که جلوی ورودی یک غار قرار دارد. این غار بر اثر شسته شدن ساختارهای آهکی و ریزش مداوم آب ایجاد شده و به‌همین خاطر منظره بدیعی پدید آورده است. ارتفاع کلی ریزشگاه این آبشار حدود 100 متر است و از دل کوه و لابه‌لای سنگ‌ها به پایین می‌ریزد.

۱۵ شهریور ۹۴ ، ۲۳:۳۴ ۱۰ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰
محمد مهدی سلیمی

ایفل پاریس

پاریس مشهورترین شهر گردشگری جهان است و گردشگران بیشتر از هر نقطه دیگری در جهان این شهر را برای بازدید انتخاب می‌کنند. خیابان‌های زیبا و مراکز خرید از جاذبه‌های این شهر هستند، اما از اینها مهم‌تر برج ایفل است. این برج زیبا و قدیمی که در سال ۱۸۸۹ ساخته‌شده است پر بازدیدترین بنای جهان و یکی از شناخته‌شده‌ترین آنهاست. در آغاز برج ایفل برای نمایشگاه جهانی و به مناسبت صدمین سالگرد انقلاب فرانسه ساخته شد، ولی پس از ساخت، این بنا موردقبول همگان واقع نشد و ۳۰۰ نفر که در بین آنها می‌توان از امیل زولا، گی دو موپاسان، شارل گارنیه و هم‌چنین الکساندر دوما نویسنده شهیر فرانسوی نام برد، به ساخت آن شدیداً اعتراض کردند. ساخت برج ایفل دو سال و دو ماه طول کشید. ۸۵۰ نفر در ساخت آن کارکردند. این برج از ۱۸ هزار و ۳۸ قطعه ساخته‌شده که برای اتصال آنها از ۵/۲ میلیون پیچ‌ و مهره و میخ پرچ استفاده کردند. ارتفاع برج ۳۲۴ متر است که در زمان خود مرتفع‌ترین ب

رج جهان بوده است. وزن برج ایفل بیش از ۱۰ هزار تن است که هفت هزار و ۳۰۰ تن آن فولاد است و ارتفاع آن با در نظر گرفتن آنتن تلویزیونی ۲۴ متری بر فراز آن به ۳۲۵ متر می‌رسد.

۱۵ شهریور ۹۴ ، ۱۰:۲۲ ۶ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
محمد مهدی سلیمی

ابر های اسرار آمیز اروپایی.

اوایل تابستان، بهترین فصل برای مشاهده ابرهای اسرارآمیز نوکلیتوسنت است. این ابرها در ارتفاع 80 کیلومتری سطح زمین تشکیل می‌شوند و شکل مواج و رنگ‌های آبی آن‌ها که جرقه‌های الکتریکی را تداعی می‌کند، در گرگ‌ومیش پس از غروب جلوه‌ای خاص به افق غربی می‌دهد. در هفته سوم تیرماه، بهترین ابرهای نوکلیتوسنت امسال در اروپا پدیدار شد و آن‌قدر مرتفع بود که حتی ساکنان جنوب فرانسه هم توانستند آن‌ها را ببینند. این تصویر نیز در جنوب فرانسه گرفته شده است.

۱۴ شهریور ۹۴ ، ۰۹:۴۷ ۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۱
محمد مهدی سلیمی

شیر ،سلطان حیوانات.

  • ه شیر به خاطر بدن بزرگ و هیبت و چالاکی‌اش هنگام شکار، لقب «سلطان جنگل» راه داده‌اند. جالب است بدانیم که این‌گونه بیشتر در ساواناهای آفریقا زندگی می‌کند و تنها تعداد کمی از آنها در جنگل «گیر» در هندوستان یافت می‌شوند. با آنکه در گذشته شیرها در آفریقا، خاورمیانه و جنوب آسیا از جمله ایران به فراوانی یافت می‌شدند، امروزه تعداد محدودی از آنها در آفریقا و آسیا باقی مانده‌اند که جمعیتشان به سوی کمتر شدن پیش می‌رود. در حال حاضر اتحادیه بین‌المللی حفاظت از محیط زیست، وضعیت بقای گونه شیر را در حالت آسیب‌پذیر طبقه‌بندی کرده‌ است.
  • شیرشیر
۱۱ شهریور ۹۴ ، ۱۷:۲۳ ۲ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
محمد مهدی سلیمی